Tutor : Pasang Butang 'LIKE' di Blog Post

Jangan gelak saya buat tutorial ni tau. (HAHA.) Sebab saya tahu dah ramai dah yang buat tutorial pasal ni jadi apakata kalau tak nak baca entry ni sila baca entry tentang soya yang tidak bagus untuk kesihatan terima kasih :D

By the way hari tu ada sorang gadis request tutorial macamana nak pasang butang LIKE on blogposts. Tapi...




Hidup kena relaks. :)



..tapi saya tak buat pasalnya saya tahu ramai blogger dah buat dulu jadi kalau saya buat nanti orang datang sini macam berfikir budak ni eh eh bataknya budak ni jadi saya malu nak buat. LA LA LA. Tapi tiba-tiba dengan bangganya saya ingin membuat tutor ini juga sebab sudah ada orang kedua yang bertanya dan request SOALAN YANG SAMA ! Yeayy~~


Jadi meh kita start.


1. Langkah pertama, DASHBOARD > DESIGN > EDIT HTML.


2. Tick pada ruangan 'EXPAND WIDGET TEMPLATE'.

Jangan tertinggal, this step is very important okay. VERY.


3. Kemudian tekan CTRL+F  dan cari kod yang macam kat bawah.

<data:post.body/>

4. Lepas tu tekan ENTER dan copy (CTRL+C) dan paste (CTRL+V) kan kod di bawah ini.

<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>


Lepastu ia akan jadi macam ni:


 <data:post.body/>
<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>
 
5. Pastikan tak ada error baru tekan 'SAVE TEMPLATE'. Kalau nak, picit preview dulu tengok jadi ke tak 



Okay tak Darlia Suziana dan Unnana?
to Unnana: Sory sangat berbulan-bulan saya tak reply your request. Maafkan saya ya?


Kalau tak jadi, leave comment. Kalau jadi pun kena leave jugak! Hehe.
Memandangkan masing-masing dah pandai letak button LIKE kat post, apakata korang like post ni. LA LA LA.



18 wishes received:

  Una Ulala

July 22, 2010 at 3:34 PM

tq btw zither
tetibe terase malu la plak
ngahaha :D

  Zither

July 22, 2010 at 4:25 PM

@una ulala;

laa u ke yang unnana tu? kenapa tak sertakan dgn url blog kt formspring? senang saya nak jejak :)

  Florence M.

July 22, 2010 at 5:18 PM

it worked !! thanks much !!! yeay!! suka² !!

  Zither

July 22, 2010 at 5:31 PM

@Florence;

i'm glad to hear that :)

  darlias_as

July 22, 2010 at 8:16 PM

ok...
dah jd..thnx..:)
ilmu dkgsi smkin bertmbh bkn smkin bkrang..:)

  WZulhilmi

July 22, 2010 at 9:49 PM

Tahniah sbb dh buat ur first Tutorial!! Aku pun tak pernah buat lagi.. :)

  maisarahzakariah

July 23, 2010 at 11:30 AM

thanx 4 this tutorial..i like!!! =)

  red One_foren6

July 24, 2010 at 4:05 PM

nnt nk try gak la

  syazana

August 3, 2010 at 8:34 PM

TQ, da try dah. jadik!

  Florence Tiq

August 23, 2010 at 3:20 PM

Zither.. i dah revert ke classic template & button like tu dah lesap..i try nak letak balik mcm yg u ajar tu tapi tu tak de la..caner eh? boleh tlg tak?

  ney

November 20, 2010 at 10:13 PM

ney da try and da jadi~ tq so very much!

  NanaCinvent

December 16, 2010 at 2:04 AM

saya tak jmpa la code tu

  sunsnake@budakbalun

December 22, 2010 at 4:08 PM

yeehhaaa!! dah jaddikk!!

TQ2 zither!

  Ijah EmoTemo

January 29, 2011 at 2:49 AM

awakkk! tak boleh nak copy this code :( sbb awak disable right click :(

  cikgu isza

August 20, 2011 at 11:29 PM

senang jer.. terima kasih yer..
Jangan main depan rumah orang!

  Pa'An

October 10, 2011 at 12:49 AM

tq..saya baru buat blog..sudi2 lah jenguk ea..

  Liling

December 6, 2011 at 3:42 PM

TQ tuk tUto ni. Berjaya buat ! hehe.

disebabkan itu, follow u. feel free to view n follow my blog too =)

  Malissa Ali

April 13, 2012 at 12:20 PM

Well, i worked. Sayang tuan belog!

Related Posts with Thumbnails