Fakta Terkejut . Soya TIDAK BAGUS untuk Kesihatan !

Ramai percaya yang soya ni bawak banyak kebaikan untuk tubuh badan. Betul tak? Saya pun fikir macam tu.. Sehinggalah sewaktu latihan kuiz sejarah yang saya pergi hari tu.


Saya dengan member duduk kat surau nak study hard-hard sejarah lah kononnya, PADAHAL banyak borak dari menghapal. Memang hampeh. Antara isu-isu yang timbul masa tu ialah cerita seram dan kisah-kisah H@#%&. Dan secara tiba-tiba kami bercerita tentang isu Dajal, Pope Benedict, Benedictine Order, sehinggalah masuk isu pasal soya ni. Mesti ramai dah tau kan?


Tak pedulik. Korang dah tau ke tak tau ke saya nak cerita gak! HAHA.


Dikatakan lah oleh seorang member ni, soya ni sebenarnya membahayakan kesihatan tubuh, lelaki dan perempuan. Atau lebih tepat, kesuburan. Katanya minum soya boleh melemahkan kesuburan dan tenaga. YA SAYA TAU SAYA TAK LAYAK CAKAP PASAL MENDE NIH DAN SAYA PUN TAK NAK CAKAP SEBENARNYA TAPI SAYA NAK BAGITAU BIAR KORANG TAU. Eh eh, emosi tiba-tiba mengganas balik. -.-


Masa tu dengan urat tegang kat muka penuh terperanjat saya tanyalah, "Eh iyeke! Apasal pulak, selama ni kata soya baik untuk kesihatan???"
*ceh siap ada dialog.


Lalu kawan menjawab, "Sebab USA adalah pengeluar terbesar soya dunia."
Hokkkk. Nak terberak dengar. Benci I dengar nama USA !


Saya ni gila air soya, hari-hari mesti minum sekotak barang dua kotak. Bukan kotak besar gedabak yang dalam ada 24pcs tu la SHETON. Yang harga RM 1.00 sekotak tuh ha. Jadi terperanjat tak terperanjat cuba cakap kuat and louder please. Hah, punya strike kat jantung ni maunya saya ternganga sepanjang hari.


Balik rumah saya search pasal ni, dan sekarang baru saya nak postkan entry nih. Pemalas. -.-''



ANTARA KEBURUKAN SOYA
(yang tak suka baca perkataan medik jangan baca)


1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.


2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.


3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.


4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???


5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak. Akibatnya:
  • kembung perut,
  • kekurangan asid amino,
  • kerosakan pankreas.


Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya,

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??


sumber: Pakcik Tapai Ubi


"Jadi. Jangan minum air soya."


Tapi saya tahu korang semua mesti tertanya-tanya. 'Habis tu tempe macam mana? Kicap? Kan semua diperbuat daripada soya?' Haa saya tau dah..


Tempe dan kicap soya adalah baik untuk kesihatan.


 Kenapa? 

Sebab.. tempe dan kicap telah melalui proses fermentation atau bahasa melayunya, penapaian. Soya ni cuma tak elok dimakan secara fresh atau mentah, apatah lagi kalau dah diproses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar especially). Memang sah-sah kau kena batal niat nak minum soya balik kerja nanti. Heheh.



**sekarang baru saya faham kenapa orang dulu suka sangat buat soya jadi tempe. Tak pun orang Jepun yang makan natto yang melekit-lekit tu. Ataupun orang Hong Kong yang suka sangat makan tauhu busuk.


Jadi mari kita sama-sama cakap, "OOOOOO...."





"..baru saya tau.."


Tutup muka ramai-ramai jom sebab selama ni suka sangat dengan air soya.
Terutamanya jenama - TUTT !





31 wishes received:

  drill_red

July 22, 2010 at 1:07 AM

HEMM SUKA SOYA JUGAK!! THANKS 4 D INFO!!

P/S: DAH FOLLOWs!!

  petisuara

July 22, 2010 at 1:07 AM

sgt setujulah dgn ape yang awk ckp ni!!!dulu sibuk org ckp soya lg elok dr susu..so semua org sibuk minum susu..propaganda je lebih 2..hentak sgt suke weh mkn tempe..hari2 pon mkn tempe..letih..huhu

  Bidadari fiza

July 22, 2010 at 1:08 AM

Terima kasih...sy follow awak ye..=)

  ASaDa RyutaRo

July 22, 2010 at 1:09 AM

hoOo.. cmtu rupanya.. sebelum ni org hanya gtau minum soya kurang baik utk kesihatan, tp x keluarkan fakta semacam ni..

ke puak2 ni saje bgtau soya ni baik utk kesihatan, tp sbnrnya nk rosakkan puak kita?

  amira

July 22, 2010 at 1:10 AM

thanks a lot..
mmg terkejut pon..
sy juga suka minum soya..alahai..
x ber'soya' la sy lepas ni..
tapi xpe..utk kesihatan,,sbb sihat itu nikmat..tq again!

  Zither

July 22, 2010 at 1:11 AM

@drill red;

tq, sgt2 menghargainya.. :)


@petisuara;

haha saya tau dah.. kalau baca entry hentak balik2 cakap pasal tempe, haha baguslah nanti dia sihat ! hehe


@bidadari fiza;

sama-sama.. :)

  Zither

July 22, 2010 at 1:18 AM

@amira;

ye ye betul tuh. dh tak ber'soya' lah saya lepas ni. huhu

cari alternatif laen, minum susu segar punyaa. heheh


@asada ryutaro;

yg itu saya tak pasti, wallahu'alam.
tapi yang saya tahu USA memg byak putarbelitkan fakta-yg baik jadi buruk dan yg buruk sebaliknya.. mcm kambing, USA lah yg cakap kononnya daging kambing tinggi kolestrol, bahaya .. sama jugak dgn kes soya ni..

:)

  Ct SoLeHa

July 22, 2010 at 3:20 AM

rasenye soya ok je untuk kesihatan cuma jgn berlebihan..bab untuk kesuburan tue kalo berlebihan..

tp kalo untuk ibu mengandung nak anak puteh melepak..sila minum soya..hehe

  hentakbelipat

July 22, 2010 at 7:43 AM

ansib baik bawah tu kate tempe baik utk kesihatan..pehh aku adalah hantu tempe..hari2 tempe adalah rakan karib..oleh itu sekarang boleh mkn tempe tanpa rasa was2

  Hazzy Ishak

July 22, 2010 at 7:56 AM

dapat emel pasal ni jugak.heee

  nizamsani

July 22, 2010 at 8:24 AM

suka soya juga.
huhu.

  zither

July 22, 2010 at 8:25 AM

@ct soleha;

agaknya lah, tapi saya tak boleh minum soya lagi dah siyesly. nanti addict, heheh ;p


@hentakbelipat;

haha yelah dah agak dah awok ni, tau dehhh.. ;p

  bspotgurl

July 22, 2010 at 8:41 AM

Oooo
so takleh dah minum air soya pas ni lah

  Liyanaa.

July 22, 2010 at 8:57 AM

HAAA babe i nak repost dekat belog boleh? <33 kwn i penggemar soyaaa, pheww

  molmolla

July 22, 2010 at 9:32 AM

adehhhhh!!! my fav tuh. emmmm, terpakse tinggalkan sebab nk sihat. TQ ok! :D

  Zither

July 22, 2010 at 9:44 AM

@bspotgurl;

yelahh nak sihat kan..


@liyanaa;

boleh mestilah boleh.. sharing is caring kan? maklumat ini pun bukan hak milik saya.. :)


@molmolla;

haha samalah kita :((

  Zither

July 22, 2010 at 9:44 AM

@bspotgurl;

yelahh nak sihat kan..


@liyanaa;

boleh mestilah boleh.. sharing is caring kan? maklumat ini pun bukan hak milik saya.. :)


@molmolla;

haha samalah kita :((

  ardinihumaira

July 22, 2010 at 10:18 AM

serius tahap kritikal! dni suka air soya. wuuuwuuuwuu... cmana ni... nanges ah.. sedih lak ni.. cmana nak skip minum air soya.. takmau nyanyuk.. tulunn... :'( besok makan tempe 100KG.. sobbsss

  zither

July 22, 2010 at 10:24 AM

haha kalau takmao nyanyuk jum beralih minum susu segar pulak ekk, hehe

  fikaryna

July 22, 2010 at 11:22 AM

kalau soya wat sendiri ok x? nak minum soya gak..huhu..

  kyo_9

July 22, 2010 at 11:37 AM

pergh. sukar btol nk menerima hakikat nih..

p/s Natto x sedap.. nk muntah waktu first time makan.. -_-"

  Zither

July 22, 2010 at 11:46 AM

@fikaryna;

itulah yg saya kata tadi kat atas.. soya tak boleh minum segar..buat sendiri lagilah sebab ada lagi antizat dalam badan.. tapi it's up to you dear :)


@kyo_9;

tgk aje pun dh tau taksedap. hehe

  diraja22

July 22, 2010 at 12:08 PM

bersederhana lah dlm pengambilan makanan..

  Syafrizal

July 22, 2010 at 8:18 PM

hmm saya dah berhenti minum hehe...

  WZulhilmi

July 22, 2010 at 8:58 PM

TERKEJUT!!!!!

Biar betik!! aku ni peminat fanatik soya nih!!! nampak gayanya kena lah perah sendiri klu nak minum soya..
T T

  misszaie

July 24, 2010 at 4:13 PM

alaaa...xkire..
nak minum jugak..
saye ni soylover...
minnimum 1liter perday saye minum...
xnk sto mnum...

  bact

October 16, 2010 at 1:56 AM

bnyk jugak effect soya ekk..
http://anti-bact.blogspot.com/2010/10/ini-fakta-8-kacang-soya.html

  dorrysweetie

October 26, 2010 at 10:20 AM

mcm x caya je soy ni x elok utk kesihatan..

  Ohh Byha

July 15, 2011 at 7:05 PM

saya nak copy entries ni .
saya juga sorg yg gilaaaaaa minum soya . setiap hari minum soya .

  Shahkasahias

August 17, 2011 at 10:30 PM

aku pun.. sahih ker fakta nie erk.. minat sangat nie Vsoy multigrain tuh.. hari2 minum...

  Nurul I.

March 22, 2012 at 11:46 PM

saya baru tahu soya ni tak bagus ! thanks for the info

Related Posts with Thumbnails