Tip Memilih Gambar sebagai Icon

Ini hiasan semata-mata, cute kan. Dah ya Panda, pi main jauh-jauh.


Post ini adalah kesinambungan daripada entry sebelumnya tentang cara untuk menukar ikon blogger kepada ikon lain.


Untuk menukar ikon atau favicon (fav-eye-con) kepada gambar yang kita suka ada syaratnya jugak, tak boleh suka-suka aje nak tukar ikon tu dengan apa-apa gambar.


1. Gambar yang dipilih mestilah sama ada dalam bentuk  .gif  atau  .png

Saya ulangi:  gambar mestilah dalam bentuk  .gif  atau .png  sahaja. Okay, yang ini adalah syarat yang paling asas, kalau kita ambil gambar dalam sumber lain, bhahaha memang tak jadi.


2. Gambar bersaiz kecil, saiz spesifik saya tak tau lah berapa tapi kamu semua tau kecil itu maksudnya apa? I mean, ke-cil. Kecil. Okay, kecil atau senang kita panggil - kecik.

By the way of luck, *ecece.. walaupun gambar dipilih agak gedabak kadang-kadang menjadi juge yang penting fail nya adalah .gif  dan .png. Tapi ini penting juge, kecil. Note that.



Untuk memudahkan pemilihan, boleh tengok kat  S I N I  ada banyak ikon yang best-best.

Tak perlu download ikon tersebut, cuma right-click pada ikon dan COPY IMAGE LOCATION.

Kemudian pastekannya di "URL ikon" yang terdapat pada kod  S I N I .


Ikon yang diset tidak muncul serta-merta, maknanya kena tunggu lama sikit. Macam saya dulu, kena refresh (F5) beberapa kali barulah dia keluar ikon bintang. Kiut. *haha


Okay sebenarnya saya tengok orang yang ikut tutorial saya tak ramai yang tak menjadi hasilnya, hahahaha saya malu. Saya tak berbakat dalam bab-bab mengajar orang kut. Sobsob. Jadi sementara ini saya nak tunjukkan sesuatu khususnya kepada cik Darlia yang dah merajuk dengan saya sebab dia buat tak menjadi =P  Hehe sorry ya..



p/s: Selepas ini kalau tidak menjadi juge, saya akan berhenti mengajar. I'LL QUIT. heheh.








9 wishes received:

  Syafrizal

June 8, 2010 at 5:46 PM

takpe lama2 ok la dah pandai ajar orang hehe

  Amir Izzat

June 8, 2010 at 5:46 PM

aik..amir buat menjadi apa....btw,thanks sebab bg icon yg cute..hahah

  darlia

June 8, 2010 at 5:53 PM

hahaha..nmpak sgt yg sy nie x berbakat jd student hahaha..anyway xnk say tq gak lg hehehe

  Aidi-Safuan

June 8, 2010 at 6:01 PM

huhu.. instead of guna words jer, apa kata guna printscreen atau video. mungkin orang lain lebih paham. :)

  cikgadis konfiuss

June 8, 2010 at 6:28 PM

haha ku buat pon x menjadi
putus asa jap
wuwuwuw

nnt la try balik
ekekeke

tp ku guna image yg ada d gliter graphic, x tau a napa x jadi. promblem apa ntah. haizzz~

  hans

June 8, 2010 at 6:35 PM

kalau ku letak icon makin berat la laptop aku

  z@h1n~

June 8, 2010 at 9:32 PM

ok je la tutorial tu. saya buat menjadi jek. 1st time cbe lg. :)

  Encik Tikus

June 8, 2010 at 11:27 PM

tepuk amai-amai belalang kupu-kupu. lari topik~ :D

  darlia

June 9, 2010 at 4:42 PM

hye my sweet zither,
tq so much..T button lum di baiki so nie jela yg mampu..tq n tq..
best gak ade nme sy hehehe

Related Posts with Thumbnails